"Teknologi på læreruddannelsen - en forestillet eller en realiseret praksis? En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettethed på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau".
Det finder sted på Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV. Du er meget velkommen, hvis det har interesse. Af hensyn til forplejning bedes du tilmelde dig her.
Nedenfor kan du læse lidt om, hvad afhandlingen handler om, og hvad et ph.d.-forsvar er for en størrelse.
Resume af afhandlingen
Teknologi er højt på den politiske dagsorden, idet teknologi
blandt andet betragtes som et middel til at sikre dansk konkurrenceevne i et
fremtidsperspektiv. Det afføder krav til læreruddannelsen om, at teknologi
indgår i undervisningen, og om at de studerende på læreruddannelsen forventes
at lære at bruge teknologi i undervisningen. Denne afhandling undersøger, hvordan
denne teknologibrug kan forstås i et underviserperspektiv. Med et teoretisk
afsæt i virksomhedsteori fokuserer afhandlingens analyser på, hvilke objekter,
motiver og rettetheder underviseren har i undervisningssituationen. Analysen
udpeger teknologi som andet og mere end blot et undervisningsredskab. Den
optræder fx i nogle situationer kontraproduktivt til undervisningens flow og
opmærksomheden i undervisningens sociale rum. Afhandlingen peger på, at
underviserne træffer valg i undervisningssituationen, der drejer sig om at få
undervisningen og undervisningsrummet til at fungere og i mindre grad om at
bringe teknologi i anvendelse. På den baggrund udpeges undervisningen på
læreruddannelsen i afhandlingen som et modsætningsfyldt felt, hvor underviserne
skal agere under én type krav til den forestillede undervisningspraksis, men
hvor der i den realiserede undervisning må tages andre hensyn, og hvor
underviserens ærinde bliver et andet end det politiske.
Et ph.d.-forsvar kan betegnes som en offentlig eksamen. Et bedømmelsesudvalg bestående af 3 opponenter har gransket afhandlingen nøje og vurderet dens forskningsmæssige kvaliteter. Bedømmelsesudvalget udarbejder en indstilling, som beskriver afhandlingens kvaliteter og svagheder, og det er på baggrund af denne indstilling, at den ph.d.-studerende forbereder sig på spørgsmål og kritik til forsvaret.
Hvordan foregår et ph.d.-forsvar?
Til forsvaret præsenterer den ph.d.-studerende først selv sin forskning (ca. 30 minutter) og derefter har den første opponent ca. 40 minutter til spørgsmål og diskussion. Herefter følger 15 minutters kaffepause, og derefter får anden opponent ligeledes ca. 40 minutter til spørgsmål og diskussion, og afslutningsvis gives formanden for bedømmelsesudvalget (tredje opponent) ligeledes ca. 40 minutter til spørgsmål og diskussion. Derefter voterer bedømmelsesudvalget og graden tildeles (om alt går vel).
Bedømmelsesudvalget
Professor Inger Eriksson, Institutionen for pedagogik och didaktik, Stockholms Universitet
Forskningschef Andreas Rasch-Christensen, VIA University College
Professor Jeppe Bundsgaard (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).
Efter forsvaret inviterer instituttet til en reception med bobler (husk tilmelding).
Du kan læse min afhandling her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Jeg vil rigtig gerne høre, hvad du synes, så slå dig løs herunder (spørgsmål er også meget velkomne):