Sider

torsdag den 2. februar 2012

Wind Tunnel - og læring?

Jeg er ret begejstret for apps, der ikke er lavet til decideret 'skole-læring'. Det er dér jeg mener, at teknologiens potentiale folder sig allerbedst ud.

Skole-lærings-apps er i al sin enkelthed opbygget som en række træningsopgaver - og det er ikke dér, at jeg synes teknologien og iPad'en kan tilbyde noget særligt. Og derfor er den slags apps slet ikke interessante i mine øjne. Og jeg skriver heller ikke om dem her på bloggen. Det er der andre blogs, der tager sig af.

Det kan godt være, at Trunky springer rundt og fanger bogstaver, og at man ikke kan gøre det i en bog, men det er jo kedeligt!? Det er et lineært, tilrettelagt forløb, som barnet/eleven bliver ledt igennem. Og det giver ikke mulighed for, at barnet/eleven kan gå på opdagelse. 

Skeptikere vil her indføre, at man ikke kan komme uden om en vis automatisering af (dele af) skolelærdommen. Måske har de ret, måske har de ikke. Men den type læring er bare på ingen måde interessant i mine øjne, for det er ganske enkelt kedeligt. Og hvorfor skal læring være kedelig på en iPad? Kan vi ikke tænke i nye baner, når vi kobler iPad med læring - eller bare teknologi med læring?

Det jeg så til gengæld begejstres over - hvis jeg nu skal komme frem til det, som jeg synes er super fedt - det er apps, der understøtter eksperimenterende og undersøgende læring. Dér synes jeg, at teknologiens muligheder udnyttes allerbedst.

En af de apps, som jeg synes om, er Wind Tunnel. Her kan man gå på opdagelse ved at lave sin iPad om til en vindtunnel simulator, eller se vandets tryk omsat til farver i en flod:


Man kan også tegne sine egne objekter og undersøge vindmodstanden på dem:


En fysiklærer kommenterede, at hun savnede at kunne få nogle tal ud undervejs, som man kunne beregne noget på. Tallene er der, men ikke med særligt mange forskellige værdier, så dér er app'en ikke så anvendelig. Til gengæld har denne app været meget mere brugt herhjemme af børn og voksne end nogen af de før omtalte 'skole-lærings-apps' - og det af den simple grund, at det er fedt at lege og lære på samme tid.

Hvis man i fysik arbejder med vindmodstand og strømme, så ser jeg mange muligheder for at introducere emnet via sådan en app.

6 kommentarer:

  1. Jeg er meget enig i dit udsagn omkring læringsapps og brugen af iPad. Godt skrevet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar, Jesper! Fedt at høre, at der er andre end mig der deler de synspunkter :)
      Jeg tror, at vi (dvs. undervisere, lærere, skoler etc) skal gøre mere ud af at skelne mellem typen af apps, den tænkning om læring der ligger bag (fx konstruktivistisk vs. mekanisk), for på den måde at blive mere klare på, hvornår de hver i sær egner sig at anvende.

      Slet
  2. Min erfaring er, at mange børn med f.eks overbliksproblemer og/eller læse/sprogvanskeligheder - for ikke at tale om børn med generelle og specifikke læringsvanskeligheder - børn med særlige behov - kært barn har mange navne - disse børn har ofte meget brug for en blanding af både konstruktivistisk, interaktive værktøjsprogrammer og "mekaniske" læringsapps. Derfor er det vigtigt der udvikles sådanne apps som indeholder en form for stillads til de børn som har brug for denne støtte for at udvikle sig kreativt og refleksivt. Af samme årsag udgiver jeg 3 læseapps i starten af april som hedder "Læs med Tim og Trine" Her skal barnet læse og vælge sætninger til 12 forskellige billeder og derefter skrive med mulighed for stavehjælp til billederne. Således laver barnet sin egen bog som kan gemmes som pdf.fil og mailes.
    Iøvrigt betyder det rigtig meget med tilgængelighed i forhold til hvilket teknisk it-udstyr skolerne bruger, så selve det fysiske medies beskaffenhed har rigtig meget at sige i forhold til om såvel e-tavler som pc/mac eller tablets overhovedet bliver tændt. Tilgængeligheden er simpelthen en forudsætning for om medierne kan bruges på en udviklende måde i den daglige undervisning
    Med venlig hilsen
    Kirsten Bach
    www.madambachsforlag.dk

    SvarSlet
  3. Men som udgangspunkt er jeg ikke uenig i dine synspunkter- at man skal være bevidst om hvornår man bruger hvilke apps.........
    Ps. Har været lærer og pæd.it.vejleder i mange herrens år både i specialundervisning og såkaldt normal undervisning, og er nu begyndt at lave apps til iPad
    Tak for en spændende blog

    SvarSlet
  4. Ny mht blogindlæg! -de to sidste er begge fra Kirsten Bach

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten

      Tak for dine spændende kommentarer. Jeg har ikke selv nogen erfaring med specialundervisningen eller indblik i undervisningen dér, men det giver da rigtig god mening at de børn har andre behov.

      Jeg synes blot at der er for meget fokus på træningsapps i debatten og på diverse skolers/læreres sider om apps til skole. Det bliver for ureflekteret for mig.

      Spændende med dit forlag - der er et stort behov for dansksprogede apps der egner sig til undervisning. Men samtidig kan en hel del engelske 'redskabs-apps' også sagtens bruges til undervisningen. Jeg kan dog godt forstå at dit sigte er de elever der har særlige behov.

      Mvh
      Ann-Therese

      Slet

Jeg vil rigtig gerne høre, hvad du synes, så slå dig løs herunder (spørgsmål er også meget velkomne):